فیزیوتراپی تخصصی سردرد یکی از خدماتی است که توسط متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی سروستان (فیزیوتراپی در پاسداران) ارائه می شود.

برای بسیاری از افراد سردرد یک اتفاق عادی است و تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره آنها دارد. گزارش شده است که تا 96 درصد از افراد بین 25 تا 64 سال در برهه ای از زمان سردرد را تجربه می کنند. با این حال، به همان اندازه که رایج هستند، دانستن چگونگی رفع سردرد ممکن است دشوار باشد. علل و انواع مختلفی از سردرد وجود دارد، بنابراین درمان موثر نیاز به تشخیص صحیح توسط یک متخصص آموزش دیده دارد.

فیزیوتراپی به عنوان یک درمان ایمن و موثر برای بیماران مبتلا به سردرد سرویکوژنیک (سردرد ناشی از اختلالات گردن) شناخته شده است و اغلب برای بیمارانی که سردرد تنشی تشخیص داده می شود نیز موثر است. همچنین شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می دهد برخی درمان های فیزیوتراپی می توانند برای بیماران مبتلا به میگرن نیز موثر باشند.

فیزیوتراپی تخصصی سردرد

اولین مرحله مشاوره برای بیمارانی که از سردرد رنج می برند، مصاحبه دقیق و ارزیابی فیزیکی برای رد هر گونه علت یا انواع سردرد است که ممکن است برای درمان فیزیوتراپی مناسب نباشد و تعیین اندازه گیری های پایه به عنوان یک نقطه مرجع برای ردیابی وضعیت بیمار باشد.

پس از ارزیابی، درمان شروع می‌شود، که معمولاً شامل تکنیک‌های درمانی دستی خاص برای ستون فقرات گردنی بیمار است. فیزیوتراپیست های  ما در مرکز فیزیوتراپی سروستان (فیزیوتراپی در شریعتی) خدمات فیزیوتراپی تخصصی سردرد را با توجه به شرایط هر بیمار ارائه می دهند.

عصبي كه حس بيشتر سر و صورت را تأمين مي كند، عصب سه قلو نام دارد. ورودی این عصب در همان ناحیه ای از مغز پردازش می شود که اطلاعات حسی سه بخش بالایی ستون فقرات گردنی ما را پردازش می کند. این ناحیه هسته تریژمینوسرویکال نامیده می شود و در ساقه مغز یافت می شود. اغلب یک بیمار با گرفتگی یا آسیب در گردن، به دلیل برخورد متقابل بین اعصابی که از گردن می‌آید و اعصابی که از سر می‌آیند، سر درد را تجربه می‌کند. این درد ارجاعی نامیده می شود و در بسیاری از شرایط در سراسر بدن رایج است.

علاوه بر این مکانیسم، درمان فیزیوتراپی تخصصی سردرد اغلب در بیماران سردرد که حتی گردن درد یا سفتی ندارند، به خوبی جواب می دهد. این به این دلیل است که در بیمارانی که از سردرد و میگرن رنج می برند، هسته تریژمینوسرویکال بیش از حد حساس می شود، که اغلب به این دلیل است که محرک های کوچکی مانند برخی غذاها، الکل یا تغییرات هورمونی می تواند به اندازه کافی باشد تا باعث سردرد شود.

درمان فیزیوتراپی برای سردردهای سرویکوژنیک

بسته به عوامل مؤثر در مورد خاص شما، برنامه درمانی شما ممکن است ترکیبی از هر یک از اجزای زیر باشد.

درمان دستی برای سردرد
یک فیزیوتراپیست ماهر در درمان دستی از تکنیک‌های عملی ملایم اما مؤثر برای بازگرداندن دامنه حرکتی به مفاصل سفت در بالای گردن استفاده می‌کند. اغلب از شما خواسته می شود که بین قرار ملاقات ها مقداری حرکت یا کشش انجام دهید تا دامنه حرکتی در ناحیه تحت درمان حفظ شود. این می تواند در از بین بردن سردرد برای بسیاری از بیماران بسیار موثر باشد.

درمان دستی ممکن است در بافت های نرم بالای گردن نیز انجام شود. به ویژه عضلات زیر اکسیپیتال می توانند علت سردرد شوند. رها شدن نقطه ماشه ای و کشش ملایم این ساختارها می تواند در شکستن چرخه درد موثر باشد.

ورزش برای سردرد
بسیاری از بیمارانی که از سردرد گردن رنج می‌برند، دارای ضعف عضلاتی هستند که از مفاصل و سر و گردن حمایت می‌کنند. این ضعف باعث می‌شود سر در حالت‌هایی حفظ شود که باعث افزایش فشار بر روی گردن می‌شود. اگر ضعف وجود داشته باشد، یک برنامه تقویت متمرکز جزء حیاتی یک برنامه درمانی موثر است.

تغییرات وضعیتی و ارگونومیک برای سردرد
اگر سابقه سردردهای شما حاکی از آن است که این سردرد تحت تأثیر وضعیت بدنی و ارگونومی (ناشی از کار با رایانه یا رانندگی، یا پشت میز نشینی)، فیزیوتراپیست شما پیشنهاداتی را ارائه می دهد که این استرس را کاهش می دهد. به عنوان مثال، بسیاری از مبتلایان به سردرد متوجه می شوند که علائم آنها زمانی که برای مدت طولانی با کامپیوتر کار می کنند بدتر می شود. با ایجاد تغییرات کوچک در صندلی و محل کار شما می توانیم استرس بالای گردن را کاهش داده و سردرد شما را کاهش دهیم.

نکات پایانی

فیزیوتراپی تخصصی سردرد می تواند برای سردرد سرویکوژنیک (CGH) همان سردرد گردنی بسیار موثر باشد. اینها سردردهایی هستند که به دلیل ساختار دردناک در گردن ایجاد می شوند. اگر به درستی تشخیص داده شود، تسکین این سردردها می تواند ساده باشد و اغلب به طور چشمگیری وقوع آنها را در آینده کاهش می دهد.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی تخصصی سردرد – فیزیوتراپی در پاسداران – فیزیوتراپی در شریعتی – فیزیوتراپی در سه راه ضرابخانه – فیزیوتراپی سردرد

4 دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • آتنا یعقوبی
    سپتامبر 4, 2022 4:04 ب.ظ

    من برای سردرد به کلینیک سروستان رفتم که عااااالی بود و همه ی مسکن هام رو کنار گذاشتم

    پاسخ
  • خانم دکتر و آقای دکتر کارشون عالیه و واقعا هم از نظر اخلاق هم تخصص در فیزیوتراپی نمونه هستن.من بعد از فیزیوتراپی در کلینیک سروستان درد کمرم کاملا از بین رفت

    پاسخ
  • محمود ترکاشوند
    سپتامبر 4, 2022 4:12 ب.ظ

    من برای پارگی رباط صلیبی پیش آقای دکتر فیزیوتراپی کردم خیلی راضی بودم الان فوتبال بازی میکنم

    پاسخ
  • علی رمضانی
    سپتامبر 4, 2022 4:20 ب.ظ

    خیلی ممنونم ازتون خیلی راضی هستم
    قبل فیزیوتراپی به سختی و با کمک چند نفر راه میرفتم ولی الان به راحتی بدون کمک دیگران راه میرم
    خیلی جای تمیز و عالی بود
    خیلی خوش برخورد بودند
    درکل عالی بودند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید